Frågor och svar om Corona

Senast uppdaterad: 20 november, kl 08:00

Har ni öppet? är en fråga vi får från många av er och svaret är JA!
Våra dörrar står öppna, men vi följer noga utvecklingen i realtid och tar myndigheternas rekommendationer på största allvar.

På den här sidan hittar du uppdaterad information och svar på de vanligaste frågorna vi får från er just nu. Frågor som handlar om vad vi gör för att minska smittspridning, våra av- och ombokningsregler, öppettider, vad som gäller på restaurangerna, och hur vi agerar om vi mot förmodan skulle behöva stänga under en period. Ett hotell omfattas av trängselregler och definieras inte som en ”allmän sammankomst. Läs mer här.

Hygien
Allmänna sammankomster
Restaurang
Av / Ombokning
Kontakta oss
Brev från vår VD

Hygien

Så. Vad gör ni för att minska smittspridning?
Våra gästers och personals säkerhet är vår högsta prioritet och vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer.

Vi beslutade tidigt att införa utökade rutiner för städning av samtliga miljöer. Alla ytor såsom våtutrymmen, dörrhandtag, möbler, nyckelkort, terminaler etc. tvättas med desinfektionsmedel återkommande varje dag.

Vi lyssnar på direktiven kring hur vi ska jobba säkert i hotell och restaurang och har anpassat våra rutiner därefter. Vi har minskat vår kapacitet i alla restauranger och är noga med minst 1 meters mellanrum.

Att du som gäst är frisk när du kommer till oss är en självklarhet. Och så även för oss som jobbar här. Upplever du minsta symtom är vi tacksamma för att du väljer att stanna hemma. Vi gör det samma.

Okej. Vad gör era medarbetare på plats?
Handsprit finns tillgängligt i alla våra miljöer och används regelbundet av samtlig personal, såväl som av gäster. Framförallt är vi extremt noga med våra medarbetares hälsa och har noga rutiner om att inte komma till jobbet vid minsta tecken på sjukdom.

I vilket läge ska jag undvika att besöka er?
På samma sätt som vi tar vårt ansvar på plats ber vi dig som gäst att ta ditt ansvar genom att:

  • Vänta med att besöka oss minst två veckor efter hemresa om du har rest till ett riskområde. Uppdaterad lista på riskområden finner du hos Folkhälsomyndigheten.
  • Inte besöka oss om du varit i kontakt med någon som har konstaterad smitta av Coronavirus, Covid-19.
  • Stanna hemma om du är sjuk med allmän sjukdomskänsla, hosta, feber eller förkylning.

Yes, jag är med! Har ni några andra allmänna råd?
Vi har alla ett ansvar att hjälpas åt i kampen mot smittspridningen:

  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, minst 20 sekunder. Använd handsprit som komplement.
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun
  • Undvik att hälsa genom att ta i hand
  • Undvik större folksamlingar
  • Stanna hemma om du är sjuk
  • Hosta och nys alltid i armvecket eller i en pappersnäsduk

Tillsammans kan vi se till att behålla en säker miljö som vi alla kan fortsätta njuta av.

Allmänna sammankomster

Med anledning av Regeringens viktiga direktiv kring förbud mot allmänna sammankomster på över 8 personer (med start den 24 november), förstår vi att du som gäst undrar vad som gäller för oss på Hotel Pigalle och om vi kommer hålla öppet framöver och svaret är ja. Här nedan förklarar vi varför.

Vad menar man egentligen med allmänna sammankomster?
En allmän sammankomst är tydligt definierad i lag, och avser exempelvis en demonstration, föreläsning, samling för religionsutövning, en teater, konsert eller en biografföreställning. För att en sammankomst skall ses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.

Kan ett hotell eller restaurang räknas som en allmän sammankomst?
Nej. Ett hotell omfattas istället av de trängselregler (se Folkhälsomyndighetens direktiv här) som Folkhälsomyndigheten beslutat om. Alltså att hålla mer avstånd till varandra, duka luftigare och att inte bilda köer runt barer och bufféer. Vi har sedan de nya direktiven kom, justerat just detta.

Möten eller konferenser med fler än 8 personer efter den 24 november, är det okej?
Vad gäller möten och konferenser i våra lokaler i grupper större än 8 personer så är dessa tillåtna om de är stängda och inte fritt tillgängliga efter den 24 november. Exempelvis får ett företag ha ett möte för sina 10 anställda. Dock får en branschorganisation inte ha ett möte för personer som jobbar i branschen. Det anses vara fritt tillgängligt och alltså inte ok under rådande läge. Naturligtvis gäller övriga principer kring att vara frisk, tvätta händer och att tänka på social distans och extra luft.

Restaurang

Magen kurrar! Är det safe att äta på er restaurang?
Även, och kanske särskilt i dessa tider, så behöver vi alla få i oss bra mat. Vi följer givetvis Folkhälsomyndighetens senaste föreskrifter gällande att säkerställa att våra gäster kan hålla avstånd mellan varandra. Med det sagt, så förstår vi om du känner en viss oro över att äta ute. Låt oss trygga dig med information om hur vi arbetar.

Vi har vidtagit flera åtgärder för att minska risken för smittspridning, och för att du som gäst ska känna dig bekväm och kunna njuta fullt ut av ditt besök hos oss.

Okej, vad bra! Vad betyder det i praktiken?

  • Vi har menyer som QR-koder så att du enkelt kan läsa dessa i din egen telefon utan att behöva ta i några tryckta menyer.
  • Vi har minskat antalet bord i våra restauranger, både inomhus och på uteserveringarna. Det innebär att det blir lite luftigare! Vi har handsprit tillgängligt på flera ställen i restaurangen som används regelbundet av vår personal, och när du gör din entré till våra restauranger instruerar vi dig hur vi vill att du agerar.
  • Antalet gäster får vara max 8 personer i samma sällskap. Om ni är fler, så delar vi upp ert sällskap, så att ni är högst 8 personer som sitter ner tillsammans.
  • Vi har tilldelade frukosttider för att undvika trängsel. För lunch och middag är det enbart bordsservering som gäller.
  • Vi serverar endast mat i form av take away och vid bordet på lunch och middag enligt Folkhälsomyndighetens senaste direktiv, för att begränsa antalet gäster i vissa områden och därmed också minska risk för smittspridning .
  • Våra utökade rutiner för städning av offentliga utrymmen innefattar självklart också alla ytor på vår restaurang.

Ni får ju inte sälja alkohol efter klockan 22. Vad händer då?
För att du inte ska missa något, så kommer vi att från den 20:e november tidigarelägga delar i din upplevelse, såsom exemplevis incheckning. Allt för att du ska få tid att uppleva det du vill innan det är dags att mysa vidare i ditt fina rum. Mer specifik information om just din upplevelse kommer i ett separat mail.

Erbjuder ni room service?
Absolut! Om du som hotellgäst hellre vill käka på ditt mysiga rum, erbjuder vi room service under majoriteten av dygnets timmar. Och nu med lite extra snabb service på tiden runt och efter kl 22.00. Alltså både frukost, lunch och middag. Vi bjussar självklart på denna service och ställer er mat, efter en vänlig knackning, på en bricka utanför dörren.

Jag vill hellre ta med maten, har ni take away?
Självklart, både vi och vårt systerhotell Bellora samt vår systerrestaurang Brasserie Lipp erbjuder take away. Dessa härliga restauranger erbjuder dessutom lunch alla vardagar. Vi serverar säker lunch fredag, lördag och söndag.

Barservering är ju faktiskt förbjuden nu. Hur gör ni då?
Att hänga i gäng vid en bardisk känns inte rätt just nu. Vår vinbar Bar Amuse håller dock öppet. Även där gäller servering endast för dem som sitter ner. Ni får gärna sitta vid bardisken men då gäller samma regler för avstånd som för övrig verksamhet. Vi serverar allt vad ni vill ha vad det gäller dryck och mat, till bordet. Vill ni beställa take away-mat, så ordnar vi givetvis detta med. Och room service är vi nu riktigt bra på så bara slå oss en signal.

Begränsar ni antalet gäster?
Vi har ökat avstånden mellan borden och plockat bort bord vilket medför luftigare utrymmen och mindre trängsel.

Av / Ombokning

Har ni några nya och flexibla av- och ombokningsvillkor?
Självklart! Det är många som vill ha svar på vad som gäller för av- och ombokning och vi förstår er frustration när ni fastnar i telefonköer hos oss! Tyvärr hinner vi inte svara så snabbt som vi vill på alla era frågor just nu, så vi har samlat de vanligaste här.

Privatgäster

Hur tätt inpå ankomst kan jag boka om min vistelse?
Om du bokat direkt med oss kan du av- och omboka din vistelse fram till kl. 15 på ankomstdag utan kostnad. Ombokning gäller för en likvärdig produkt och eventuell mellanskillnad betalas direkt vid bokning. Kontakta oss på telefon 031 – 80 25 21 eller mail reception@hotellpigalle.se. Du kan också chatta med oss på hemsidan. Ha ditt bokningsnummer tillgängligt så underlättar du både för oss och dig själv.

Jag har bokat via en OTA (Online Travel Agency), hur gör jag då?
Om du har bokat via en så kallad OTA (som Expedia, Booking, Hotels.com osv) så får vi lov att hänvisa dig direkt till dem.

Vad gäller för regler för Julklappen?
Julklappen kan bokas om kostnadsfritt förutsatt att det sker minst 24h innan ankomst och under den angivna giltighetstiden. Om Folkhälsomyndigheten skärper restriktionerna under den angivna perioden och du inte får besöka oss, så förlängs giltighetstiden med motsvarande tid.

Vad händer om jag har en bokning och ni tvingas stänga under en period?
Vi kommer att försöka ha öppet så länge vi har möjlighet, men vi följer noga utvecklingen och rekommendationer från ansvariga myndigheter. Skulle vi få direktiv om att stänga ner hotell eller restauranger i ett par veckor eller månader, så hjälper vi dig självklart att boka om din vistelse hos oss så fort vi öppnar igen.

Vi är omåttliga optimister och hoppas verkligen att vi inte hamnar i det läget, men om det skulle vara fallet, så ber vi dig vänligen om att ha lite extra tålamod med oss på telefon och i mail. I ett sådant läge kommer ni vara många som hör av er samtidigt, men tillsammans kommer vi givetvis hitta lösningar för er alla så fort vi bara kan!

Företagsgäster

Vad gäller om jag har en inbokad konferens eller möte?
För företag som har bokat en konferens eller ett möte hos oss så gäller avbokningsavtalen som överenskommet.
Vi är oerhört tacksamma för att ni väljer att lägga era möten på våra destinationer och vi vill garantera att vi gör allt för att skapa en säker och trygg upplevelse för er.

Vi är måna om att ni skall känna er trygga och är flexibla gällande avbokningsvillkoren. Maila Calle, Susanna, Tessan, Kristian och säljteamet på meetings@essgroup.se så berättar vi mer.

Kontakta oss (och ha lite extra tålamod!)

Det är många som kontaktar oss just nu och vi hoppas att du har förståelse för att det kan ta lite längre tid för oss att återkomma till dig!

Telefon: 031 – 80 25 21

Mail: reception@hotelpigalle.se